Dag 2: Free tour, tapas en Prado

Vandaag, na een vrij luidruchtige nacht... (die Spanjaarden kunnen echt niet stil praten) om 8u30 uit de veren. Ik boekte voor we vertrokken een Free Tour en we worden om 9u45 op Plaza Mayor verwacht. Het is zo een kleine 20 min wandelen en onderweg genieten we alweer van de vele mooie gebouwen en kleine steegjes. De zon schijnt en de lucht ziet hemelsblauw... 



We zijn mooi op tijd en kunnen op Plaza Mayor nog even genieten van het zonnetje en het uitzicht terwijl we op de rest van de groep wachten.





Onze gids is Joaquin, een twintiger met Argentijnse roots die zijn leven grotendeels in Parijs sleet en sedert 5 jaar in Madrid woont.


Iedereen stelt zich kort even voor... we zijn met een 20 tal personen in onze groep, waaronder heel wat Canadezen, Australiƫrs, een Peruviaan, een Indiƫr, een Engels en een New Yorks koppel en een man uit Singapore. Een kleurrijk groepje dus!
Onze gids gaat van start met een paar leuke anekdotes en heel wat geschiedkundige info over Plaza Mayor. Hij  brengt het op een geanimeerde en ludieke manier, ik mag wel zeggen dat iedereen aan zijn lippen hangt... een geboren verteller!
We stoppen even bij El Botin, het oudste restaurant van de wereld. Het bestaat sedert 1725 en is nog nooit een dag gesloten geweest. Hemingway was hier vaste klant en Goya was hier ooit afwasser om zijn kunst te kunnen bekostigen.




De volledige wandeling duurt 3u..., incluis een korte pitstop in een tapas bar, en het verveelt geen minuut.







Omstreeks 13u nemen we afscheid van Joaquin en de groep. Wij stoppen op de weg naar ons appartement even om de nodige inkopen voor het ontbijt te doen, droppen alles snel in de frigo en vervolgens gaat het richting "Almendra 13" een tapasbar waar men vooral Andalousische tapas serveert. Het is 14u30 als we er aankomen en er staat een kleine wachtrij... maar 5 min. later zitten we al aan ons tafeltje. Op de menukaart... allerlei "vreemde" gerechten... Philip spoort mij aan om dan toch eens mijn Spaans boven te halen en ik slaag er waarachtig in om onze serveuse duidelijk te maken dat we geen enkele van deze gerechten kennen en haar te vragen wat ze ons aanraadt. Blijkbaar is dit een "magic trick" want ze begint geestdriftig alles haarfijn uit te leggen.
We volgen haar voorstel en nemen de specialteiten van het huis "huevos rotos", "gefrituurde courgette" en "croquetas de jamon". Lekker... maar toch wel een vrij vettig boeltje naar onze normen.





Je kan wel zeggen dat we onze buikjes rond hebben gegeten... letterlijk.
Net zoals gisteren slaat het weer wat om, de bewolking komt opzetten, de lucht ziet grijs en nu de zon verdwenen is voelt het onmiddellijk een paar graden frisser aan... museumtijd dus!
We nemen de metro richting het Prado. Er staat wonder boven wonder geen volk en we kunnen onmiddellijk binnenstappen. 

Wat een prachtig gebouw en wat een collectie! Werkelijk... WAUW!
(ps de foto's genomen voor een bewaker mij kwam zeggen dat er geen foto's mochten genomen worden... oepsie :p)




Het is ondertussen iets over 18u en als we het museum verlaten... staan er zeker 100 mensen aan te schuiven om binnen te gaan! 
Op de terugweg zijn we nog getuige van een betoging! "La liberdad en la lucha" zijn woorden die luid door de duizenden betogers gescandeerd worden.


Na de uitbundige maaltijd van deze namiddag zien we af van een restaurantbezoek, maar gaan we straks even de mercado de San Miguel bezoeken, die is open tot middernacht en ... mochten we een hongertje krijgen, dan zal dat daar zeker wel gestild worden! :p
(En aangezien het hongertje uitbleef... beslisten we om de mercado op een andere dag te bezoeken :D)









Geen opmerkingen:

Een reactie posten